نخستین نگارخانه تخصصی عکاسی در بافت تاریخی شیراز
مطالب
نکته ها
شیرازگردی
نخستین نگارخانه تخصصی عکاسی در بافت تاریخی شیراز

بافت تاریخی شیراز و کوچه پس کوچه هایش بخش زیادی از هویت فرهنگی، تاریخی و مذهبی ساکن آن را به دوش می کشد. جایی که اگر به آن رسیدگی شود، تاریخ را برای ما و آیندگان بازگو خواهد کرد.

خانه های قدیمی، مساجد باشکوه، مدارس، سقاخانه ها و باغ هایی در بافت قدیم شیراز وجود دارند که هر یک به تنهایی خود میراثی تاریخی هستند. در ادامه با شیرازروم، سایت اجاره آپارتمان مبله، منزل مبله و سوئیت مبله در شیراز همراه باشید.

نگارخانه سی راه


خانه ای ارزشمند در دل بافت قدیم شیراز در محلی به نام سنگ سیاه، به تازگی به نخستین نگارخانه تخصصی عکاسی در بافت تاریخی شیراز به نام نگارخانه سی راه تبدیل شده است.

این خانه از دوران قاجار به یادگار مانده است. هزینه ای بالای 10 میلیون ریال به منظور مرمت آن انجام شد و یک مکان بسیار صمیمانه و گرم به منظور گردهم آمدن هنرمندان این شهر ایجاد شد.

هنرمندان و هنردوستان زیادی از افتتاح چنین نگارخانه ای استقبال کردند. به ویژه عکاسان که محلی برای حمایت از کسب و کار و هنر خویش پیدا کرده اند، زیاد به این نگارخانه سر می زنند.

افتتاح نخستین نگارخانه تخصصی عکاسی در بافت تاریخی شیراز، یک مزیت بزرگ دیگر نیز دارد و آن ایجاد پویایی و جنب و جوش در بافت قدیمی و تاریخی شیراز است. گویا زندگی دوباره در این بخش شهر جاری شده است.

از جمله امکاناتی که این نگارخانه در اختیار هنرمندان و دوستداران خود قرار می دهد، ایجاد نمایشگاهی برای آثارعکاسی است. این نمایشگاه به صورت دوره ای و برای سطوح مختلف هنرمندان قابل برگزاری است.

یکسری مسابقات به صورت ماهیانه در این نگارخانه برگزار می شوند. این مسابقات با هدف پویایی و تشویق فعالیت هنرمندان می باشد. مسابقاتی در سطح کشوری و حتی بین المللی از زمره آنهاست.

یک فعالیت جالب دیگر این نگارخانه، حمایت از هنرمندانی است که در عرصه هنری خود عمری سپری کرده و پیشکسوت هستند. این کار به صورت تجلیل از این هنرمندان و بزرگان و همچنین ایجاد نشست های ماهیانه با آنها برای استفاده از تجربیاتی است که در طول این راه کسب کرده اند.

یک کافه گالری به نام سی راه نیز در نگارخانه تخصصی عکاسی در بافت تاریخی شیراز ساخته شده است که فضای بسیار دنج و دلنشینی دارد. هنرمندان می توانند در صورتی که تمایل دارند از این فضا استفاده کنند.

در واقع این نگارخانه را می توان به عنوان یک پاتوق برای اهالی هنر به شمار آورد. جایی که عکاسان دور هم جمع می شوند و ساعت ها به بررسی آثار عکاسان و حضور در جلسات نقد و بحث در خصوص این آثار می پردازند که این امر خود یکی از اهداف اولیه احداث چنین نگارخانه ای است.

نخستین نگارخانه تخصصی عکاسی در بافت تاریخی شیراز


افتتاح نخستین نگارخانه عکاسی شیراز


مراسم افتتاح این نگارخانه نیز بسیار باشکوه و با حضور هنردوستان و هنرمندان و عکاسان مطرح شهر شیراز برگزار شد. این مراسم در روز 28 مردادماه سال 1397 که مصادف با روز جهانی عکاسی بود، انجام شد و از یکی از پیشکسوتان عکاسی شیراز به نام رمضان محمدیان تجلیل صورت گرفت.

نام نگارخانه تخصصی عکاسی در بافت تاریخی شیراز را "سی راه" گذاشتند. برای بازسازی و مرمت این خانه تاریخی 5 سال زمان صرف شد. نگارخانه را در دو طبقه ساختند و اکنون این بنا آمادگی برگزاری نمایشگاه های مختلف فردی و یا گروهی را دارد. بیشتر عکاسانی که به ثبت بناهای تاریخی و زندگی جاری در آنها می پردازند، تمایل به برگزاری نمایشگاه در این نگارخانه را دارند.

در بخش هایی از این نگارخانه دوربین ها و ابزار متعلق به عکاسی به نمایش درآمده اند. نگارخانه سی راه 150 متر مربع مساحت دارد.

این نگارخانه در کوچه ای که در کنار کلیسای ارامنه هست، قرار گرفته و مساحتی در حدود 150 متر مربع دارد.

اگر شما نیز عکاس هستید و به شهر زیبا و پر جاذبه شیراز سفر می کنید، می توانید سری به این نگارخانه بزنید. برای رسیدن به این نگارخانه باید به دل بافت قدیم شیراز بروید. یادتان باشد که دوربین خود را به همراه ببرید. زیرا از این محله های قدیمی و خانه های آن، عکس های بسیار زیبا و منحصر به فردی می توانید بگیرید.

خود محله سنگ سیاه هزار سال قدمت دارد و یکی از جاذبه های گردشگری شهر شیراز محسوب می شود.

محله سنگ سیاه


نام سنگ سیاه را به دلیل قرار داشتنی سنگی مربع شکل و سیاه در محوطه ای که آرامگاه سیبویه وجود دارد، به این نام نهادند. این سنگ در گذشته محلی برای مراجعه مردم شیراز و شفا گرفتن آنها بود. این شهر از گذشته تاکنون، محل عبور زوار و مردم شیراز و در سال های اخیر گردشگران است. احتیاج به وجود امکانات رفاهی بیشتر در این محله به شدت احساس می شود. زیرا این محور 810 متر طول دارد و یکی از اصلی ترین گذرگاه های شهر شیراز در گذشته و حال حاضر است. از بناهای مهمی که در محله سنگ سیاه قرار دارند می توان امامزاده بی بی دختران، حمام و مسجد ایلخانی، حسینیه و مسجد مشیر، کلیسای ارامنه، بازارچه ارامنه، خانه فروغ الملک، حسینه کردها، خانه سعادت، بازارچه حاج زینل، خانه ضیائیان و بقعه سید تاج الدین غریب را نام برد. این بناها میراث فرهنگی شهر شیراز هستند و علاقه مندان مختص به خود را دارند.

شهر شیراز، آنقدر جاذبه گردشگری دارد که اگر بخواهید به بازدید تمامی آنها برسید باید حتماً از قبل برنامه ریزی کنید. می توانید با جستجو در اینترنت مکان های گردشگری این شهر و مسافت آنها از یکدیگر را پیدا کنید. به این ترتیب می توانید برنامه ریزی دقیق تری در مورد بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر داشته باشید.

نخستین نگارخانه تخصصی عکاسی در بافت تاریخی شیراز


معرفی سایت شیراز روم، مرجع رسمی اجاره منزل مبله و سوئیت مبله در شیراز  


سایت شیراز روم، سایتی تخصصی در خصوص اجاره منزل مبله شیراز است. این سایت در کنار این رسالت خود، به معرفی جاذبه های گردشگری شهر شیراز نیز پرداخته است. می توانید با مطالعه مطالب سایت، مکان هایی را که دوست دارید در شیراز بازدید کنید را شناسایی نمایید.

برای اقامت در شیراز، می توانید یکی از منزل مبله شیراز را انتخاب و با تماس با مشاوران سایت شیرازروم، نسبت به رزرو آن در تاریخ سفر خود اقدام نمایید. هر چه زودتر کارهای مربوط به رزرو را انجام دهید، بهتر است. زیرا در ماه های اول سال همیشه تقاضا برای اجاره آپارتمان مبله شیراز بالاست و ممکن است در تاریخی که مدنظر دارید، دسترسی به یک آپارتمان مبله شیراز اندکی مشکل باشد.